A MAGNÉZIUM

A MAGNÉZIUM

Az emberi szervezet megfelelő működéséhez elengedhetetlen ásványi anyag a magnézium. A magnézium, ahogy a többi ásványi anyag, energiát nem biztosító, szervetlen tápanyag. A felnőtt szervezet kb. 20-30g magnéziumot tartalmaz, melynek kb. 60%-a a csontokban, 26%-a az izmokban, a többi a lágy szövetekben, testfolyadékokban lokalizálódik.
 
Milyen szerepet tölt be a szervezetben?
Szerepe sokrétű, részt vesz az energiaszolgáltató folyamatokban illetve a fehérje-, zsír-, szénhidrát-anyagcserében. A magnézium közel 300 enzim alkotórésze, vagy segíti azok működését; emellett a csontok, fogak felépítésében is nélkülözhetetlen. A magnézium segíti a kálcium felszívódását, valamint jelentős szerepe van a vércukorszint szabályozásban, az idegrendszer és az izmok működésében, regenerációjában. Mentálisan csökkenti a stressz káros hatásait, illetve segít a depresszió megelőzésében és kezelésében.
 
Mennyi magnéziumra van szüksége egy egészséges felnőttnek és egy sportolónak?
Előbbiek alapján láthatjuk, hogy bevitele kiemelten fontos. Egészséges felnőtt napi szükséglete 300-350mgterhesség és fokozott fizikai terhelés alatt azonban többre van szükség, kb. 450mg/nap-ra. Erő-, gyorserő-sportágakban 500-600 mg/napállóképességi sportokban 400-600mg/nap közötti a beviteli szükséglet.
 
 
Melyek azok a nyersanyagok, táplálékok melyekben a legtöbb magnézium van?
Legjobb táplálékkal bevihető forrásai a búzacsíra, búzakorpa, teljes kiőrlésű gabonák és az azokból készült élelmiszerek, olajos magvak, mint a kesudió vagy a mandula. Zöldségek közül főleg a hüvelyesek és a sötétzöld levelesek tartalmaznak magnéziumot, de a többi gyümölcs és zöldség is jó magnéziumforrás lehet.
 
Milyen tünetei lehetnek a magnéziumhiánynak?
Hiányában hypocalcaemia, izomgörcsök, ingerlékenység, romló koncentráló képesség, szédülés, fejfájás léphet fel. A megfelelő magnézium-bevitel segíti a vércukorszint-szabályozást, ezért annak felborulása is tünet lehet.
 
Mikor van szükség étrend-kiegészítőre?
Kiegészítésre akkor van szükség, ha a korábban felsorolt tüneteket felfedezzük, ezért orvosunk javasolja, valamint akkor, ha rendszeresen sportolunk. Rendszeres mozgáskor, főleg állóképességi sportoknál a magnéziumszint alacsonyabb lehet a kelleténél, ilyenkor fokozott fáradtságot és izomgörcsöket tapasztalhatunk; a tünetek kiküszöbölésére ajánlott a megfelelő magnéziumpótlás. A magnézium az izmokat relaxálja, míg a kálcium stimulál, ezért is jelentős szerepe van a bevitt kálcium és magnézium arányának, mely megfelelően 2:1, a kálcium javára. A magnézium segíti a kálcium felszívódását és hasznosulását.
 
Milyen formában hasznosul a legjobban?
A megfelelő kiegészítés választása különösen fontos magnézium esetén. A legtöbb étrend-kiegészítőben megtalálható magnézium olyan formában van jelen (magnézium-oxid), melynek csak 4%-a szívódik fel. Ezért ajánlott olyan, jó minőségű kiegészítőt választani, amiben a magnézium magnézium-citrát formában van jelen, ugyanis a citrát forma biológiai hasznosulása jóval magasabb, 90%. Emellett könnyen emészthető és hasznosítható forma. A magnézium felszívódását segíti a B6 vitamin, ezért van a legtöbb étrend-kiegészítőben a kettő együtt. Érdemes olyan étrend-kiegészítőt választani, ami egyszerre tartalmaz kálciumot és magnéziumot, a megfelelő arányban. Szedése néhány hetes kúrákban javasolt, de folyamatos szedésére is szüksége lehet mind fizikális mind mentális formában „mozgalmas” életet élőknek.
 
A Panhellen Cal-Mag Citrate a legjobban hasznosuló kalcium és magnézium vegyületet tartalmazza, optimális arányban.